گلایه


وقتی به کتاب خواندن شروع کرده بودم، هر چیزی می خواندم به لهجهء فارسی ایرانی نوشته شده بود و من به ندرت همه واژه ها را درک می کردم. گاهی هم رشتهء داستان از دستم می رفت چون مثلا نمی دانستم «الکی» یا «قاطی» چه معنا. حالا روی یک برنامه کار می کنم تا وبلاگ های زنان نویسندهء افغانستان را فهرست کنم و باز هم با همان مشکل روبرو ام. تعداد زیادی از وبلاگ نویسان با لهجهء فارسی ایرانی می نویسند که اکثریت مردم افغانستان به سختی می فهمند. منظورم از کلمات درست فارسی نیست که جاگزین کلمات عربی، انگلیسی یا پشتو شده اند؛ بلکه منظورم از واژه هایی است که برای آنها گزینهء فارسی دری داریم که برای مردم ما قابل فهم تر اند و هنوز هم مورد استفاده قرار نمی گیرند. هر دو لهجه فارسی زیبا اند و باید تقویت شوند. امیدوارم وبلاگر های افغانستان به تقویت و ترویج لهجهء زیبای خود ما هم توجه کنند تا کلمات ناب فارسی دری را از دست ندهیم و علاوه بر آن، مردم خود ما بتوانند حرف های ما را درک کنند. مخاطب ما مردم افغانستان اند، نه ایران، و برای اینکه به صورت درازمدت روی افکار مردم خود ما تاثیر بگذاریم و فرصت های گفتگو را ایجاد کنیم، بهتر است به زبانی که برای مردم آشناست، بنویسیم.

یک دیدگاه برای ”گلایه

  1. حق با شماست، زبان دری بسیار غنی و با اصالت است؛ اما متاسفانه خود شما هم تحت تاثیر ادبیات ایران به شدت قرار گرفته اید؛ وقتی یادداشت های شما را میخوانم – در اکثر مواقع- اصلا صدای یک دختر افغان را از آن نمیشنوم؛ از آن گذشته علاوه بر فارسی ایرانی، دوستان افغان ما حتی برای ساده ترین واژه های دری و فارسی، از معادل انگلیسی آن استفاده می کنند؛ این بسیار نگران کننده است؛ این را در زمان اقامتم در افغانستان و حضور در جلسه ها و کنفرانس های متعدد متوجه شدم؛

  2. عاشق فارسی دری و اصطلاحات و لهجه اش هستم . حروف اضافه و افعال ترکیبی اش آدم را مست میکند. گاهی احساس کودن بودن به آدم دست میدهد که ما این ترکیب را هم میتوانیم در فارسی داشته باشیم به این زیبایی . پس چرا تا بحال نمیدانستیم .

  3. من ایرانی هستم و فکر کنم مشکل من در خواندن متونی که با لهجه دری نوشته میشن مثل مشکل شما در خواندن متون فارسی ایرانی ست هرچند که برای من دنبال کردن نوشته ها و نظرات مردم افعانستان باعث میشه که به خواندن ادامه بدم… البته حرف شما کاملا درسته و خیلی حیفه که کلمات دری با واژه های دیگه جایگزین بشن

  4. سلام، به نکته مهمی اشاره کرده بودید، و فکر می کنم من نیز یکی از ان بانوان هستم، و در واقع به آنچه نوشته اید هم باور دارم و تلاش می کنم مد نظر قرار دهم، ولی یگان دفعه از پیشم خطا می خوره!
    می خوانمتان، بخوانیدم!
    خوب باشید!

  5. خانم اکبر
    بسیار یک آینده خوبی را برای زبان زیبای دری پیش بینی کردید بعضی مشکلات هست اما با کمک همدیگر شاید که امکان حل ساختن باشد .

  6. دوست خوب نادیده ام سلام و درود .البته رشته و تخصص من زبان نیست اما میدانم در کشور ایران نیز این موضوع سالهاست که ذهن ادیبان را به خود مشغول کرده. از دوران سلطنت رضا شاه با تشکیل فرهنگستان زبان تلاش شد برای تمام واژگان معادل فارسی تهیه شود و در ضمن فارسی ایرانی از لحجه های پیرامونی همچون فارسی مناطق مختلف مورد مطالعه قرار گیرد . در ایران چندین کتاب برای تعریف لغات جدید طی سالهای اخیر چاپ شده برای کلماتی همچون : پاچه خاری – حال دادن – الکی – شاسکول – فس و . . . من چند سال پیش به دوستی پیشنهاد کردم در افغانستان نیز چنین کند که ایشان استقبال نکرد . شاید کسی دیگر این امر را بعهده گیرد . سئوالی هم داشتم -ایا متون شما بر روی فیس بوک هم قابل دیدن است ؟

  7. به نظر من چه به صورت عمد و یا غیر عمد به تدریج ادبیات نوشتاری دری و ایرانی به هم نزدیک و نزدیک تر می شوند. هدف نیک و پسندیده ای دارید ولی ان چیزی که من در کابل دیدم هماهنگی زیاد تمامی رسانه ها بویژه رسانه های نوشتاری با ادبیات ایران است. این موضوع غیر قابل اجتناب و موضوعی کاملا طبیعی هست.
    مشابه این موضوع در زبان انگلیسی قابل مشاهده است که ادبیات نوشتاری موجود در بریتانیا، امریکا و ….. تا میزان زیادی به هم نزدیک شده اند. این در حالی است که مرزهای جغرافیایی طولانی از هم دارند.
    شایسه است که ما هم به عنوان فارسی زبان سعی در کاربرد بعضی از واژه های انگلیسی موجود در دری که معادل ان با تلاش فرهنگستان فارسی تهیه شده است بنماییم و برای پیشرفت این زبان تلاش کنیم

پاسخی بگذارید

