خصومت، شرم، غیرت وغیره ارزش های تخیلی


از خواب برخاستم. پیامی از مادرم،عظیمه، را در ایمیلم یافتم. مادرم می نویسد. این بار رویدادی را که در همین اواخر شاهدش بوده نوشته است و امید دارد شما بخوانید و با دیگران در موردش حرف بزنید.

قربانی شدن یک دختر به خصومت های فامیلی

عایشه با فامیل خود در یکی از قریه های جوزجان زنده گی می کرد. در آن قریه، خانهء کاکایش هم بود. یکی از شب ها به خانه کاکایش رفته بود. خانم کاکایش که از اول خصومت داشته با فامیل عایشه، این شرایط را به پسر خود آماده ساخته که به عایشه تجاوز کند. عایشه نامزاد هم دارد. شب پسر خود را به جان دختر روان می کند. دختر بسیار شرمندوک و هیچ از این گپ ها آگاهی ندارد. بسیار وارخطا میشود. باز هم به حق او ظلم شده، کار تمام می شود. مادر پسر برای دختر لباس های خود را می دهد. لباس های او را میشوید. و بعضی کارهای ثقیل را بالای او می کند. بیا برای من خمیر کند. دختر تندور می کند. به خاطریکه او طفل نکند. بعدا پس لباس های او را به تنش کرده او را به خانه خودش روان می کند. مادر عایشه می گوید دخترم لباسهایت نم دارد. عایشه میگوید مادر جان کمی تر شده است. پدر و مادر بسیار به علاقمندی برای عایشه جهیز تیار می کند و اقتصادشان هم خوب نیست. پدر عایشه دهقان است سر زمین های مردم کار می کند. شش ماه بعد عایشه را عروسی می کنند. او به خانه شوهرش می رود. اما باکره نیست. فامیل شوهرش که دو لک و پنجاه هزار افغانی به عایشه قلین داده بود، یک لک و سی هزار آن را دوباره می خواهد. اما پدر عایشه به بسیار مشکل قرضدار کرده خود را به او میدهد. پدرش هم تا چند روز از شرم از خانه بر آمده نمیتواند. روز عایشه بسیار بد در فامیل شوهر به مثل یک نفر اضافی و یا یک نوکر خانه برایش رفتار می کنند.

یک دیدگاه برای ”خصومت، شرم، غیرت وغیره ارزش های تخیلی

  1. سلام
    این موضوع خیلی دردناکه. من نمی دونم شرایط اونجا چطوریه. ولی واقعا نمی شد، یعنی امکانش وجود نداشت که این دختر از آن آقا شکایت کنه؟ بالاخره اگر پزشکی قانونی (نمی دونم اسم سازمان معادل پزشکی قانونی در افغانستان چیه) تایید کنه تجاوز رخ داده، اونوقت ماجرا خیلی فرق می کرد. این دختر نباید شرمنده باشه، اون کار خطایی نکرده، فقط رفته خانه برادرش. شرمندگی باید مال کسی باشه که کار خطا رو او کرده.
    در ضمن،
    وبلاگتون دوست داشتنی است

  2. سیستم قضایی در افغانستان بسیار بروکراتیک، ضد زن، و غیر قابل اعتماد است. علاوه بر آن، مراجعه به مراجع قضایی خود باعث ایجاد «شرمندگی» بیشتر برای خانواده ها می شود.
    تشکر از اینکه سر زدید.

  3. خوب است که تومینویسی
    ماهمه ی زنان جوامع غیر دموکراتیک باید برای نجات حقمان به پا خیزیم
    دوستت دارم بی بی مهرو

بیان دیدگاه